onsdag 18. november 2009

Bruk av lyd som pedagogisk verktøy

Nå har vi nettopp vært gjennom leksjon om lyd og lydredigering. I arbeid med denne leskjonen har jeg fått mange ideer om hvordan lyd kan brukes som et verktøy i skolhverdagen. Ta for eksempel arbeid med tekster i fag som engelsk, noen elever vil ha problemer med å følge læreren når teksten blir gjennomgått, eller sitte hjemme å lure på hvordan enkelte ord uttales.
Ved å lese inn teksten som lydfil vil elevene som trenger det kunne gå tilbake å høre på teksten, fokusere på vanskelige ord og utalelser. Lekser kan også bli gitt på en slik måte, noe som kan og vil gjøre leksearbeidet mer spennende og lystbetont. Ved å legge til lydspor slik at en får musikk eller andre effekter vil også bidra til et mer spennende arbeid for elevene. Bruken av slike hjelpemidler i skolehverdagen krever at skolene vil satse, da kreves det at en er flink til å tørre å prøve og feil. På denne måten får vi en skole som utvider sin digitale læringsplattform.

2 kommentarer:

  1. Å bruke lyd i forhold til et fag som engelsk er kjempebra. Elevene trenger å øve på uttale og vanskelige ord. Det å lese inn utdrag fra tekst, oppgaver, nye ord/begrep, ordtak og liknende vil være en stor støtte for de fleste. For elevene å høre lærerens gode engelsk uttale er bra, og at de selv kan spille inn sitt svar og høre det, spille inn på ny og forbedre vil gi elevene en språklig forståelse som er vanskelig å få inn uten bruk av lyd. Elevene får en bedre og tettere oppfølgning av lærer.

    Jeg tror også at det vil vær emed på å jøre arbeidet mer lystbetont.

    SvarSlett
  2. Er enig i mye av det du skriver. Spesielt viktig at man tørr prøve. Veldig fort å glemme å bruke ny kunskap.

    SvarSlett