søndag 25. april 2010

Netvibes og RSS

Før vi begynte på denne leksjonen hadde jeg ved flere ankledninger lurt på hva bokstavene RSS stor for og hva dette var. Etter å ha jobbet med emnet informasjonskompetanse og RSS har jeg lært mange nyttige muligheter med å tillegne seg informasjon på.
I skolesammenheng ser jeg gode muligheter i bruk av RSS eller levende bokmerker, og da med tanke på elvenes informasjonkompetanse. At elever i skoletiden besøker sider de ikke skal, har vansker med å finne rett informasjon fra de mange sidene som finnes på nettet, er ikke uvanlig.
Da er en av våres oppgaver å hjelpe dem igang med gode vaner, lære dem opp med gode søketeknikker, og vise dem forståelsen av det å være kritisk til det en finner på nettet.

Innformasjonsnavsiden netvibes kan være et verktøy til å hjelpe elevene med denne utfordringen.
Ved denne siden kan en legge ut internettsider som kan passe seg til et tema, en kan legge inn RSS strøm slik at en får siste nyhet eller oppdatering fra et emne.
En kan også bygge siden opp slik en selv vil den skal se ut, legge til forskjellig innhold en mener kan være greit å ha i forbindelse med et tema. Dette kan være kart, huskelister, bilder m.m

Jeg ser spesielt nytteverdien med en side som netvibes i tema arbeid og prosjekt arbeid. Elevene vil på denne side finne ulike søkesider, tips, og informasjon som de kan bruke til sin skriving av en oppgave.

Jeg vil til slutt legge til at jeg mener at elevene også må få søke etter informasjon på egenhånd, men det først etter at de har fått nødvendig opplæring i bruk av internett som informasjonskilde.
Netvibes vil være en flott side til å plante gode holdninger og søke strategier blant elevene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar