tirsdag 29. september 2009

Bruk av hyper, interaktive og multimodal tekster og programmer fører til "mersmak" blant elever

Bruk av hypertertekstuelle tekster i læringsmiljøet vil åpne andre muligheter enn det å bare lese en tekst fra begynnelse til slutt. En får i slike tekster muligheten til å strukturere sin egen fremdrift i teksten slik en selv ønsker det, på denne måten kan en føle at en beveger seg i et stort rom der en beveger seg bort fra den lineære teksten, denne måten som åpner muligheten for hver enkelt å forstå teksten på sin måte. For en 9 klassing vil det derfor være mer spennende og lærerikt å lese om et emne i RLE som omfatter Dødehavrullene og miljøet disse ble funnet i, slik vi opplever i linken http://www.qumran.no/. Her får elevene først en liten introduksjon før de kan bevege seg inn i hulen og igjen kan velge sitt utgangspunkt i sin videre lesing. Jo mer linker en bruker, jo mer opplever vi at teksten byr på uforutsigbarhet og blir derfor enda mer spennende, men dette kan også føre til at en går seg "vill" i teksten.


En kan si at hypertekster også bruker interaktive virkemidler, interaktivitet er linker som åpner opp muligheten for en bruker til å påvirke handlingsforløpet, slike linker eller programmer gjør at eleven blir mer aktiv i arbeidet med teksten, eller i tekstskapingen. Vi kan si at det blir en kommunikasjon gjennom valg, dialog og innflytelse, noen program er mer innteraktive enn andre, jo mer innflytelse brukeren har jo mer interaktivt blir programmet, Jeg vil her vise til linker som http://www.dammskolen.no/ og http://www.gyldendal.no/multi/


Multimodale programmer er meningsløse uten 2 eller flere virkemidler for å videreføre budskapet sitt. Enten det er tekst og lyd, tekst og bilde eller tekst, bildet og lyd, har de ikke hverandre vil ikke budskapet få noen mening for brukeren.


Det finnes flere slike sider og programmer på "verdensveven" ofte er dette gratisprogrammer som kan være til stor nytte for elevene, enten de trenger en litt annerledes time eller at læreren vil gi læringen på en litt til nå "utradisjonell måte". Brukerne vil få umiddelbare tilbakemeldinger etterhvert som de jobber seg videre i en tekst, eller oppgave. programmenes oppbygging gir stimuli av flere sanser slik at dette gir eleven lyst på mer læring.


Disse programmene går mer eller mindre over i hverandre da interaktive og multimodale programmer ofte er bygd opp som en hypertekst. Jeg mener at bruken av slike programmer og måten å arbeide på kan være en nyttig tilleggs ressurs for skolen.



























1 kommentar:

  1. Dette var et flott innlegg Werner. Jeg liker at du belyser problemet med å gå seg vill med for mange linker. Jeg synes også det er fint du tar opp at dette er en fin tilleggsressurs for lærerne. At mange av de multimodale programmene gir tilbakemelding til elevene med en gang, er veldig effektivt for læringen.

    Det å bruke multimodale virkemiddel i læring er utradisjonelt som du nevner. Det får meg til å tenke litt på om det å bruke slike ressurser blir preget mye av læreren, og gjerne av lærerens generasjon. Vi ser jo at elevene kan mye om data, gjerne mer enn lærerne på enkelte områder. Hvordan opplever du at bruken av multimdale programmer, eller IKT generelt blir påvirket av læreren? Jeg ser at noen mine eldre kolleger ønsker å ta i bruk, men synes det blir å ta vann over hodet og derfor holder seg til tradisjonell undervising. De oppfyller selvfølgelig kravene til IKT i undervisning, men gjør ikke noe mer enn de må.

    SvarSlett