tirsdag 22. september 2009

Grunnleggende digital ferdigheter, for noen en stor ressurs og verktøy, for andre et " virus"

At bruk av digital ferdighet i skolen stadig blir viktigere er ingen nyhet, de aller fleste har etter hvert trykket verktøyet eller verktøyene som dataen kan inneholde til sitt bryst, men for andre forblir dette en pest og en plage. Ligger dette problemet i ren stahet og uvilje?

Alle som har brukt eller bruker en pc daglig enten det er i jobb sammenheng eller i den private sfære har opplevd pc`ens fantastiske side, men den kan også oppleves som et vanskelig og innviklet verktøy. I første omgang skal vi se litt på hvorfor en tilsynelatende enkel sak som å jobbe med mapper kan ende oppp som et mareritt.

De som har arbeidet med dokumenter enten det er ved tekst, regne, bilde eller film vil før eller siden lagre ett uferdig eller ferdig arbeid, det som en før gjemte eller oppbevarte i permer og hyller har nå i store deler blitt erstattet av dataens lagerkapasitet. I første omgang kan jeg se at for en ny databruker vil dette for mange bli et stort sprang, særlig hvis de ikke har tilstrekkelig med opplæring. I fra å lagre arbeidet på den trygge måten hvor en hele tiden kan se hvor det er, til nå å måtte lagre på en datamaskin, der arbeidet du lagrer blir lagt i mapper (hvis en har laget dette) og blir plassert på en plass på datamaskinen som heter c:, z: eller andre bokstaver som står for bestemte lagringsplasser.

At dette i begynnelsen kan virke rotete, der de umiddelbart mister kontrollen hvor arbeidet gjemmer seg , en må tross alt finne igjen arbeidet en annen plass på maskinen enn der en skrev det. Når lagrede arbeid i tillegg kan virke som å plutselig forsvinne, eller at datamaskinen plutselig bryter sammen er ikke utgangspunktet mellom ny databruker og data veldig lovende, da er det enklere å kjøre på det som er trygt og godt.

Men hvis enkelt personer får tilstrekkelig med opplæring i bruk av datamaskinen, tekstprogrammer og lagring av arbeid i disse programmene, de får frigitt tid til å bli kjent med verktøyet, de får, tørr og bør prøve og feile, det som jeg vil kalle å leke seg med verktøyet, da er utgangspunktet et helt annet.

Nei det er ikke bare stahet og uvilje når personer ikke vil annerkjenne datamaskinens plass på arbeidsarenaen, det er nødvendig fra arbeidgiveren å gi god opplæring, informasjon og innføring i mulighetene. Samtidig som det er fra hver enkelt nødvendig og gi datamaskinen en sjangs, da krevs en liten porsjon tålmodighet og lysten til å prøve og feile, det er tross alt det man lærer av.

2 kommentarer:

  1. Flott at du er oppmerksom på hvor uoversiktlig det kan være for en nybegynner å lagre et dokument på et "usynslig" sted. Synes også det fint du tar opp at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at det blir gitt opplæring i bruk at data, og hvordan lagring skal skje, og at det må bli satt av tid til dette.

    Liker også at du fremhever at en må ha tålmodighet og lyst til å prøve o gikke minst feile. For hver feil vi gjør lærer vi noe nytt. Jo større feilen er jo bedre husker vi hva vi gjorde feil ;)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Da var bloggen på plass - flott!
    Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
    Mvh Lisbeth

    SvarSlett