Plagiering eller kopiere og skrive av tekster som en bruker som sitt arbeid, blir dette "lært" tidlig i i skolen?
Hvis ikke læreren er tydelig og aktive i å presisere hva som ligger i å bruke tekster som et verktøy slik at en kan skrive egne oppgaver, istedenfor bruk av klippe og lime metoden, kan dette for noen bli en "arbeidsmetode". Men at elever velger denne strategien kan også ha flere grunner, noen kan skyldes det faglige nivået, en makter ikke å finne eller trekke ut relevant stoff i en tekst. Andre greier ikke det å skrive, eller formulere tekster ut fra stoff de finner i bøker, eller på nett som har blitt mer vanlig. Til slutt har en de som kan, men ikke gidder, og det er de som, mener jeg er hovedtyngden og hovedproblemet her
Da kommer en over på holdninger, ikke faglig nivå, men igjen kan bakgrunnen bak holdningen ligge i "innlærte" arbeidsmetoder fra grunnskolen. Hvis det ikke fra læreren har kommet særlig reaksjoner ved at elever kopierer skolebøker, wikipedia eller andre oppslagsverk, og er kritiske til hvilke kilder de bruker, sier vi indirekte til elevene at det er greit det de har gjort. Derfor er det viktig å fokusere på det å skrive oppgaver ved riktig bruk av kilder, og da er det viktig at læreren kommer med konkrete løsninger på hvordan elevene kan jobbe med tekster som de skal bruke i sine egne oppgaver. Bli enige sammen ved bruk av eksempler på hvilke metoder som er den rette hvis en skal trekke relevant stoff ut fra bøker, jeg mener det er viktig å fokusere på dette fra tidlig klassetrinn.
Jeg sier ikke at dette løser problemet, men det er som med alle opplysningskampanjer, mye fokusering og kontroll vil sakte, men sikkert gi resultater (forhåpentligvis).
Problemet er der, og kommer nok sansynligvis til å være der uansett hva vi gjør, men jeg mener det er viktig å jobbe forebyggende, innarbeide seg gode arbeidmåter, fokusere, gjenta og pressisere hva som er den riktige arbeidsmetoden.
Det blir i artikler som Plagiatkontroll(http://infodesign.no/2007/03/legitimerer-teknisk-plagiatkontroll-en.htm?) vist til programmer som brukes til kontroll av plagiering, kanskje det er nødvendig for å legge trykk på de som fusker på denne måten. Men la ikke det bli fokuset i grunnskolen, der er det mer viktig å fokusere på hvordan en på riktig måte bruker kilder, så kan en heller innføre "politimetodiske virkemidler" høyere opp i skolen for å "arrestere" dem som da bruker slike juksemetoder.
Der er ikke tvil om at det ikke skal lønne seg i å bruke juksemetoder for å få best mulig karakter, det er ikke rettferdig for dem som bruker timer på å få til en best mulig selvlagt oppgave. slik skal det ikke være, en skal ikke bli belønnet ved å jukse.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Veldig bra skrevet, Werner! Jeg liker spesielt dette du sier om "arbeidsmetoder" og ulike grunner til at elever velger klipp-og-lim-metoden. Det tror jeg det er viktig at vi lærere husker på. Selvsagt bør vi lære elevene våre til å benytte andre metoder, men elevene har også krav på tilpasset opplæring. Nå mener jeg ikke at vi skal si til elevene at det er greit med klipp-og-lim, men noen ganger må de i tillegg til å bli oppfordret til å bruke egne ord neste gang, få en positiv tilbakemelding om at det er fint at de har funnet relevant stoff eller lignende. Jeg er også enig med deg i at det er viktig å jobbe med elevenes holdninger i forhold til plagiering/kopiering - og dette må vi starte med tidlig. Vonde vaner er vonde å vende...
SvarSlett