mandag 15. mars 2010

TPO

TPO

Å tilpasse opplæringen til hver elev kan sees som et snevert, eller vidt begrep som det blir nevnt i leksjonen knyttet til denne bloggen.
En vil jo prøve å møte elevene som individer, og derfor tilpasse opplæringen deretter. Uansett om det er den snevre eller den vide varianten en sikter mot, mener jeg at bruk av IKT vil bidra til merverdi og tilpasset opplæring. Ikke bare er en på elevenes hjemmebase, men en er på et område som ofte kjennes som en arena de fleste barn og unge mestrer, og derfor stimulerer til økt selvtillit gjennom mestring.
Siden datamaskinens inntog i hverdagen ser det ut som forskere, og pedagoger har prøvd å knytte denne opp til speialundervisning, og tilrettelagt opplæring for å lette, hjelpe, og gjøre skolehverdagen mer innteressant for elever generelt, men også som et verktøy til mer snever bruk. (les: Seymour Papert) At vi hele tiden ser gjentatte diskusjoner og kampanjer for å tydeligjør dette temaet viser kanskje at vi ikke når helt frem? Tendensen som vi nå ser med at datamaskinen ikke bare blir brukt som en skrivemaskin, men som et verktøy for å bruke digitale programmer og hjelpemiddler i en lærsituasjon kan tyde på at vi nå "tørr" bruke datamaskinen mer.
Bestemmer vi oss for å satse på det digitale hjelpemiddelet i skolehverdagen kreves det straks at lærerne får tilstrekkelig opplæring i bruk av de forskjellige programmene. Men også at vi i skolen våger å prøve ut nye hjelpemidler.
Om bruk av digitale hjelpemidler er en ressurs for skolen til bruk i tilrettelagt opplæring, ja mener jeg. Av egen erfaring har jeg erfart at elever som har vanskeligheter med å følge "vanlig" undervisning har fått mye nytte og ny motivasjon ved å bruke både spesialprogrammer, men også ordinære programmer, men som ved riktig bruk kan være til stor hjelp i skolehverdagen. Jeg vil her trekke frem programmet redigerings programmet Audacity som ved riktig bruk kan lette elevenes utalelse, og tekst forståelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar